Музей на НБУ
Новини
08.07.2024 11:53 | сподели x |
Веселина Енева: „Добрият музей винаги трябва да се стреми да бъде актуален“
Разговаряме с Веселина Енева, зам. директор „Експозиция, работа с публика, образователна и проектна дейност“ в НПТМ, за облика на съвременния музей и интеракцията с посетителите, която трябва да предложи знания чрез преживяване, един пластичен, но и образователен диалог.
- Здравейте, Веселина! Разкажете ни малко повече за Вас и Вашата роля в Националния политехнически музей.
Казвам се Веселина Енева. По образование съм машинен инженер с квалификация „Педагог по инженерни дисциплини“ и специализации: „Информатика и информационни технологии“ , „Педагогика и специална дидактика за ученици с увреждания“. В музея работя от 2006 г., а от 2020 съм зам.-директор направление „Експозиция, работа с публика, образователна и проектна дейност“. Последните десетина години участвам и ръководя проектите в НПТМ, участвам в експертни комисии и съвети, автор и водещ съм на музейни образователни програми, ателиета, работилници и семейни съботи, но с най-голямо удоволствие изпълнявам дейността „Демонстратор по физика“.
- Кои са най-важните послания, които НПТМ се стреми да предаде към аудиторията днес?
Смело твърдя, че музеят ни винаги се е старал и подържал висок стандарт в комуникацията с публиката, преплитайки традицията със съвремието. НПТМ е както традиционен, така и модерен музей, но в никакъв случай скучен – така твърди публиката ни. Темите и колекциите в постоянната експозиция смислено и визуално, превръщат дейността на музея в изключително полезна за задоволяване любопитството и обогатяване на общата култура на публиката ни. Но отвъд този ефект културните ценности, които НПТМ представя на своята традиционна младежка публика, са особено полезен образователен ресурс, който допълва и прави устойчиво знанието на младите хора, както правят и най-големите технически и научни музеи в света. Друг много ценен ресурс са разнообразните по теми образователни програми, които предлагаме на публика си. Програмите включват интерактивни и завладяващи изживявания в които прилагаме различни стилове на учене и интереси. Включени са практически занимания и мултимедийни презентации. Огромно предимсво и гордост е и демонстрационният ни кабинет по физика. В него разполагаме със съответното оборудване, което позволява на участниците в демонстрацията да видят и усетят на практика изучаваните физични закони. Те не са само статични наблюдатели, а всеки участва пряко. Образователният процес протича под формата на забавно, практическо обучение. Кой казва, че ученето трябва да е скучно? Тук се учи чрез правене.
Стремим се музеят ни да не е едно „място“ в което се пази тишина и не се пипа. Напротив! Смятам, че по този начин гарантираме , че посетителите от всички възрасти могат да се насладят на едно обогатяващо и забавно образователно пътешествие, където мъдростта на миналото се среща с иновациите на настоящето, превръщайки музея в по-различно и оживено пространство за учене и открития.Top of Form
- Кои са отличителните характеристики на един добър музей?
Много са нещата, които допринасят за успеха на един музей. Най-кратко и общо казано това са ангажирането и обучението на посетителите. Един добър музей трябва да се стреми да бъде актуален. Да проучва интересите, предпочитанията и нуждите на публиката си. Да съобразява своите изложби, програми и комуникационни стратегии. Да предлага съдържание представено по достъпен начин, коетоне само да се харесва, но и да създава преживявания на разнообразна аудитория, от деца до възрастни. Да се стреми да бъде приобщаващ и достъпен за хора от всякакъв произход, възраст и способности. Да търси обратна връзка от посетителите и заинтересованите, с цел да оцени въздействието си и коригира своите стратегии .
Въплъщавайки тези характеристики, един добър музей може да изпълни мисията си да съхранява, интерпретира и споделя знания и култура с обществеността по смислен и въздействащ начин.
- Как НПТМ успява да заинтригува нови публики? Какво вече е постигнато?
Интригуването на нова публика е от съществено значение за растежа и актуалността на музея. Това, може би, е една от най-сложните задачи на музейните специалисти. Опитваме се да да привлечем и ангажирме нови посетители най-вече чрез динамика и разнообразие. Стараем се поне два пъти годишно да експонитаме собсвени временни изложби. Каним гостуващи .
Знаем, че интерактивните и практически изживявания са важни и заради това в експозицията са включени интерактивни елементи с практически дейности, които позволяват на посетителите да се ангажират активно с експонатите.
Организирайме специални събития, семинари, лекции и представления, концерти, теметични четения, които се грижат за интересите на специфичната ни публика. Сътрудничим си с много неправителсвени и правителсвени организации, артисти, експерти в различни научни области.
Предлагаме на отстъпки или специални промоции. Предлагаме и адптирани образователни програми, които отговарят на съответните нужди на участниците. Предлагаме съботни събития и образователни програми, подходящи за цялото семейството.
- Кои са най-ценните качества, които един бъдещ специалист по музейно дело (мениджмънт, комуникация) трябва да развие?
Бъдещият музеен специалист със сигурност трябва да има добра професионална подготовка. Но за да е успешен трябва да притежава и някои лични качества, като например: адаптивност и гъвкавост, страст, ентусиазъм , внимание към детайла и не на последно място находчивост и креативност при справяне с предизвикателствата – а те не са малко. Да не забравяме, че и добрите комуникационни умения са изключително полезни.
6. Как би могла средата успешно да взаимодейства с посетителите? Имаме ли добри примери сред музеите в България?
Музейната среда играе решаваща роля за изживяването на посетителите. Идеалният вариант е сградата на музея да бъде проектирана специално за целите на музея. В България такива са твърде малко. Добре проектираното вътрешно пространство и тематико-експозиционно изложение са от основно значение и определят начина, по който посетителите възприемат и научават. Предоставянето на информация на множество езици, ясните, кратки етикети и обяснения правят информацията достъпна за всички посетители, независимо от техните предварителни познания. Добре и с емоция разказаната история (беседа), в комбинация с практически дейности също допринасят посещението да е по-въздействащо и запомнящо се. Не трябва да забравяме и за комфорта на посетителите –достъпност, лесна навигация, добро осветление, приветлив персонал, наличието на удобства като тоалетни, места за почивка, магазин за сувенири. И ако сме успели да постигнем всичко това в нашия музей ще сме сугурни, че посетителите ни ще си тръгна т удовлетворени, образовани и вдъхновени. И ще се върнат отново.
- Коя е първата стъпка в процеса на промяната и заговарянето на един нов "език" с публиките?
Специфично е. Музеите ни са различни: по- големина, специфика, местонахождение ….Но, за всички е валидно, че е невъзможно да ангажираме съвременните посетители със старите методи. За да създадем нещо свежо и иновативно, се нуждаем от нови идеи, методи и дори участници. Ако разчитаме единствено на традиционите си практики едва ли ще привлечем днешната технологична и разнообразна публика. Процесът на промяна ще е дълъг. Уви, вълшебна пръчица нямаме. Но все отнякъде трябва да се започне. Добрата новина е, че и този процес в не малко български музеи вече тече. Срещат се на все повече места авангардни, интерактивни инсталации, виртуални реалности и интерактивни дисплеи. Разказите/беседите не са скучни, по-скоро са дискусии . Добрите екскурзоводи насърчават участието на публиката чрез въпроси и интерактивни демонстрации и така направят темата по-осезаема и запомняща се.
Въпреки че опитът и традицията са ценни, музеите ни се нуждаят от свежи идеи и подходи, за да се свържат с днешните по-изискващи посетители, с по-младите поколения и с различните демографски групи.
- Разкажете ни малко повече за партньорствата, които музеят създава и поддържа. Кое е най-успешното за Вас към днешна дата?
Списъкът е дълъг. И всяко партньорство ни е носило различна полезност. Партньорствата ни с университети и други научни институции са довели до редица съвместни проекти, подобрявайки научната компетентност и репутацията на музея. Партньорствата с образователни институции и обществени организации са били полезни за разработването на иновативни и ангажиращи програми, съвместни събития, семинари и лекции, които са привличали и нова публика. Партньорствата с корпорации, фондации и правителствени агенции осигуряват на музея съществена финансова подкрепа чрез грантове, дарения и спонсорства. Ето и списъка:
Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ)
Българска телеграфна агенция (БТА)
Български автомобилен клуб „РЕТРО“( БАК Ретро)
Български ЛЕГО Клуб “Лебго”
Висше училище по телекомуникации и пощи
Гражданско Сдружение Алцхаймер-България
Национално издателство „Аз-буки“
Националната художествена академия
Регионалното управление на образованието – София-град (РУО София – град)
Сименс – България
СУ “Св. Климент Охридски”
Съюзът на физиците в България
Сдружение „Евтерпани“
Университет по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ).
Фондация „Америка за България“
Физически факултет на СУ „Св. Климент Охридски“
Фондация “Еврика”
Център за неформално образование и културна дейност „Алос“
- Кои са най-големите предизвикателства пред музейните изложби, с които бъдещите специалисти в областта ще трябва да се справят?
Предизвикателствата не са само за бъдещите специалисти. Да, натрупаните знания и опит са много важни, но всички сме изправени пред редица провокации при проектирането и реализирането на изложби. От първостепенно значение е изборът на тема - критична стъпка, която изисква внимателно обмисляне и планиране, като се започне от подбор на експонати до дизайна на изложбеното пространство и образователните програми, които е добре да придружават новата изложба. Не забравяме интересите, нуждите и предпочитанията на публиката на музея. Добре е темата да предлага нова гледна точка или нова интерпретация на известни теми, както и да позволява интерактивни и завладяващи преживявания. В заключение ще добавя, че съществено предизвикателство пред всички нас бъдещи и настоящи куратори е това да намерим баланса между дълбочина и достъпност, така че включените експонати да са информативни и образователни, без да са прекалено технически или скучни. Тук идва на помощ създаването на завладяващи разкази с любопитни истории и интерактивни елементи.
10. Какво предстои в програмата на Националния политехнически музей през 2024-а?
Както и всяка година – наситена. Ще гостуваме с четири пътуващи изложби в Стрелча, Хисаря, Благоевград и Ловеч. Ще бъдем домакини на три изложби. Предстои да открием осъвременения кабинет по физика и изложба към него, както и нов кът за деца с множество интеракции. Следете ни и за други събития, за които дори и ние още не знаем. Винаги има такива!
Интервюто е реализирано в контекста на Магистърската програма „Съвременни музейни експозиции в исторически и археологически музеи“ на Нов български университет. Програмата е насочена към работещи музейни експерти, куратори, архитекти, дизайнери с интерес в експозиционната работа и студенти с бакалавърска степен. Практическият фокус и приложимите знания са приоритет на обучението, което ще стартира в рамките на новата учебна година 2024/2025. Повече информация за записване в програмата можете да получите официалния сайт на НБУ.
Фото кредит: Национален Политехнически музей